Näytetään tekstit, joissa on tunniste vaatteet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste vaatteet. Näytä kaikki tekstit

11/03/26

Kierrättämällä vanhasta uutta


Elämme nykypäivänä suurelta osin isosti kulutusyhteiskunnassa. Tarjontaa tuotteista sekä tavaroista on paljon yli tarpeen ja kysynnän. On "supermegajänniä" alennuskamppanjoita ja tarjous päiviä.

Ihmiset pää kolmantena jalkana (joissain tapauksessa neljäntenä) juoksevat uutuuden uutukaisten tuotteiden perässä. Rynnitään, tönitään ja tungeksitaan, että varmasti ensimmäisenä saadaan joku tuote. Puhumattakaan kauppojen ulkopuolella yöpyjistä, jotka täten varmistaa tuotteen saannin.

Ainainen uuden hamstraaminen kuluttaa lompakon saumojen lisäksi myös esim. luonnon resursseja joista tuotteet valmistetaan. Kaapit pursuaa lähes käyttämättömiä vaatteita ja uutta pitää saada. Joku kolttu, jota sitten käytetään kerran. Vaikka vain siksi, että joku esim. somevaikuttaja on tuotetta hehkuttanut.

Mutta miksi kaikki tuo?

Ei aina jaksa ymmärtää miksi uusia tavaroita pitää hamstrata vaikka alitajunnassa tietäisi että niitä ei käytä. Onhan se hienoa välillä jos on jotain uutta ja hienoa mihin on säästänyt ja joka oikeasti käyttöön tulee. Mutta rajansa kaikella, kuten mainittua myös valmistusmateriaaleilla.

Onneksi tässä kulutushärdelliyhteiskunnassa kierrättäminen on nostanut muutaman vuoden päätään. On helppoa pakata pariin kassiin vanhoja tai käyttämättömiä vaatteita sekä tavaroita ja kipata ne kierrätyspaikkaan. 

Josta sitten joku hyvään hintaan ostaa ne ja silloin vanhasta tulee uutta eikä juuri vaikka luonto kärsi niin paljon. Samalla kun kippaa omat tavarat keskukseen voi sieltä itse tehdä löytöjä. Joita itse ainakin teen toisinaan edullisesti joskus jopa ilmaiseksi.

Kierrätys kun ei mitään korkeamman tason matematiikkaa ole niin kaikki siihen pystyy, pitää vain vähän nähdä vaivaa. 

Tehdään ekoteko ja kierrätetään vanhat esimerkiksi vaatteet edes kerran. Ja annetaan mahdollisuus käytetyille tuotteille, kyllä risat karsitaan myymälöissä pois. Ja mikä olisikaan mukavampaa kuin itse tuunata tekemiään löytöjä. Jota itse teen enkä muista koska viimeksi olisin itselleni ostanut jonkun vaatteen tai tuotteen uutena.

Toisen vanha turhake on jonkun toisen uusi aarre!

09/03/26

Pukeutumiskysymyksiä

 Jokapäiväisessä elämässä ihminen tekee monenlaisia päätöksiä, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat elämään. Kaikki ei kuitenkaan mittakaavaltaan suuria ole ja vaikutuksetkin pinenlaisia. Uhrataanpa siis hetki pienoinen pukeutumiskysymyksille ja mitä ne saattaa ihmisestä kertoa enemmän kuin mitä ulospäin näkyy.

Jos joku ihminen usein pukeutuu mustaan vaatetukseen kyse ei kaikissa tapauksissa ole muodin seuraamisesta tai tyylikkyydestä. Kyseessä saattaa olla se, että mielesi haluaa kertoa asioita ja puhuu täten vaatetuksesi kautta. Ei siis ihan yksinkertainen/yksioikoinen juttu ole pukeutuminen ja vaatteiden valinta. Varsinkin, kun noita valintoja tekee tiedostamattaan tai niihin enempää syventymättä.

Värinä musta on voiman, kontrollin sekä tunnesuojelun väri. Kirjanoppineet puolestaan tahtovat sanoa, että mustaan pukeutuvat ihmiset eivät ole kylmiä ja etäisiä ihmisiä. Mitä tulee muiden kanssa toimimiseen ja vuorovaikutukseen. Mustaan pukeutuvat ihmiset ovat omaa rauhaansa suojelevia ja sitä rauhaa arvostavia.

Tuollaiset ihmiset ovat oppineet pysymään ulkokuoreltaan rauhallisina silloinkin, kun pään sisällä on hirveä hulabaloo ja meteli. Nuo ihmiset eivät pukeutumisellaan halua huomiota vaan päinvastoin he haluavat suojaa/suojelua. Musta väri on heidän niin kutsuttu suojakilpi.

Tuo kilpi suojaa jatkuvalta kaaokselta, pitää tunteet ja tunneilmaisun kurissa/järjestyksessä ja auttaa navigoimaan elämän tuulissa ilman, että se näkyy ulospäin muille kanssakulkijoille. Värin tuoman tyynen ulkokuoren alla on ihmisen herkkyys, tunteiden syvyys ja sisäinen voima. 

Ihmiset, jotka rakastavat mustaa väriä pukeutumisessaan tuntevat kaiken todella vahvasti ja syvästi. Kuitenkin valitsevat hiljaisuuden mieluummin kuin draaman, jota tunnemyrskyt aiheuttaa. Nuo ihmiset vaatetuksellaan viestittävät tyyneyttä sekä rauhallisuutta, mieluummin kuin kertoisivat tunteistaan sekä asioistaan muille ihmisille, jotka eivät kuitenkaan ymmärtäisi.

Mustan vaatteen/vaatteiden pitäminen ei kaikissa tapauksissa kerro pimeydestä tai synkkyydestä. Mutta mustan värin käyttäminen kertoo vakaudesta ja halusta sen ylläpitämiseen tässä hullunkurisessa maailmassa, joka on jatkuvassa turbulenssissa ja muutoksessa. Aivosi siis valitessaan mustan vaatteen haluavat kertoa tarvitsevansa: rauhaa, hiljaisuutta sekä tasaisuutta ja kontrollia asioista.

Ja tuossa vaan oli yksi vaivainen väri. Ei siis todellakaan ole yksisellitteistä vaatteet ja väripaletti niiden ympärillä. Pukeutumiskysymykset on mielen kysymyksiä.


Hyväsydämisyys

Hyväsydämisyys nykypäivän maailmassa on harventumaan päin oleva piirre ihmisissä. Moni keskittyy liialti vain itseensä, omaan tekemiseen, to...