Hyväsydämisyys nykypäivän maailmassa on harventumaan päin oleva piirre ihmisissä. Moni keskittyy liialti vain itseensä, omaan tekemiseen, toimimiseen ja minän rakentamiseen. Samalla siinä sitten unohtaa muut ihmiset jopa ne läheisimmät ympäriltä ja keskittyy ns vain omaan napaan, ihan kun maailma vain yhden ihmisen ympärillä pyörisi. Tottakai hyväsydämisyyden väheneminen nyky yhteiskunnassa on senkin tulosta, että ns kovat tyypit maailmassa pärjää ja pääsee nopeammin eteenpäin tavoitteissaan, kun raivaa toiset tieltään.
Olemassaolemattomuus
Ojasta allikkoon ja eteenpäin. Eloa, oloa, arkea ja juhlaa. Paljon asiaa, mutta paljon myös asia vierestä.
24/06/26
Hyväsydämisyys
Hyväsydämisyys nykypäivän maailmassa on harventumaan päin oleva piirre ihmisissä. Moni keskittyy liialti vain itseensä, omaan tekemiseen, toimimiseen ja minän rakentamiseen. Samalla siinä sitten unohtaa muut ihmiset jopa ne läheisimmät ympäriltä ja keskittyy ns vain omaan napaan, ihan kun maailma vain yhden ihmisen ympärillä pyörisi. Tottakai hyväsydämisyyden väheneminen nyky yhteiskunnassa on senkin tulosta, että ns kovat tyypit maailmassa pärjää ja pääsee nopeammin eteenpäin tavoitteissaan, kun raivaa toiset tieltään.
23/06/26
Mitä kuuluu - vai kuuluuko mitään
Saattaa nimittäin olla, että kysymyksen kuulija on siinä pisteessä oman tilanteensa kanssa, että ei osaa, pysty tai halua enää vastata. Vaikka viikkoja jopa kuukausia olisi odottanut kuulevansa kysymyksen ihmiseltä jota oikeasti kiinnostaa.
22/06/26
Roolisuorituksia
21/06/26
Pakopaikassa - viimein
Joskus aiemmin kirjoitin siitä, että jokaisella ihmisellä on ns Pakopaikka elämässä, jossa mieli lepää ja on oikeasti kaukana siitä kaikesta häsästä ja "kiireestä", jota elämässä on. On aikaa (edes hetki) vain itselle ja rakkaimmille jotka läsnä on jos on.
20/06/26
JokoKokoKokkoPalo
Jokainen juhlapyhä ja aattopäivä saa jonkinlaisen hysterian aikaan ihmisissä. Oli kyseessä sitten joulu, uusivuosi tai juhannus. Mutta jos tarkemmin miettii, niin miksi kaikki tuo. Jouluaaton jo avasin joten nyt Juhannus käsittelyyn.
Vähintään puoli vuotta etukäteen aletaan stressaamaan säätä ja tutkimaan miljuunia sääennustuksia millainen mahtaa ehkä olla mahdollisesti Juhannuksen sää. Toki mökit,paljut ja muut härpäkkeet ja suristimet varattu vuosi etukäteen.
Sitten noita sääennustuksia ja meteorologeja kuunnellen meneekin hyvä tovi aikaa eteenpäin. Sitten tuhottoman pitkä ostoslista suunnitteille ja mahdollinen teema juhlaan jne.
Ai että Sitten koittaa se hetki kun rynnätään kauppaan (eikä todellakaan vaan yhteen). Jossa tottakai kaikki muutkin samaan aikaan. Hiilet, juomat,ruuat, pelit,vaatteet niin ja vielä kerran juomat . "Ja prkl, kun alko ei 24/7 auki" tuumaa moni.
Sullotaan auto lattiasta kattoon täyteen tavaraa, hyvä jos matkustajat saati kuski mahtuu kyytiin. Ja matka juhlapaikkaan alkaa. Jossa perillä huomataan että jotain puuttuu ja taas mennään kiroamaan kauppaan.
Juhlapaikka pitää olla tip top eli koristelu, ja härpäkkeiden asennus seuraavaksi. Sitten juhlitaan ja juodaan aaton ja aattoyön yli.
Aamulla useammalla huono kuin hyvä olo ja luetaan kuinka moni hukkunut ja mitä kaikkea hölmöilty. Sitten kalpeina ja hiljaa siivotaan, huokaillaan ja pakataan auto ja takaisin arkeen. Ens vuonna uudestaan taas.
Toki kaikki tuo hillitön paahtaminen ja värkkääminen kiroiluineen ja muiden haasteineen jaetaan someen niitä että "kaikki on ihanaa, täydellistä, suloista ja kivaa".
Ja ei en nyt tässäkään kohtaa sano että kaikki tai edes Jokainen toimisi noin tai viettäisi Juhannusta edellä mainitulla tavalla. Kärjistetty esimerkki vain. Itselle kuten monelle muullekin varmasti riittää läheiset/rakkaat ihmiset lähellä ja mahdollinen kokko sekä se yhteinen aika. Ilman mitään krumeluureja.
Jokainen taaplatkoon tyylillään. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.
15/06/26
Mielipuolet vai MielenPuolet
Ihmisen mieli, ah tuo niin ihana monimutkainen, mutta samalla yksioikoinen koneisto. Jokikinen päivä mieli ihmisellä joutuu koetukselle tavalla tai toisella. Tapahtuu hyvää tai pahaa niin aina mieli raksuttaa puhumattakaan niistä mielen syövereistä.
Mieli voi olla hyvä tai huono. Mieli voi järkkyä, sairastua ja eheytyä. Mieli siis vähän niinkuin prosessi toisessa prosessissa eli ihmisen kehossa. Hyvin jännittävää ja mielenkiintoistakin.
Jokainen ihminen jossain kohden elämäänsä painiskelevat mielen haasteiden ja asioiden kanssa, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Nuo haasteet vaan tuppaavat olemaan sellaisia, että niiden kanssa usein jää yksin eikä nuo näy päällepäin.
Vaikka kuinka syvissä vesissä ihminen mielen osalta uisi niin ulospäin voi hymyillä, nauraa ja vitsailla, joka toimii suojamekanismina. Kaikille kun ei halua saati uskalla mainita, että oma mieli temppuilee.
Mielenterveys kuitenkin todella tärkeää ja valtava osa ihmistä sekä sitä millainen hän on. Aluksi pieneltä tuntuva mielen ailahdus saattaa käsittelemättömän kasvaa valtaviin mittoihin ja lamaannuttaa ihmisen täysin ja ajaa peruuttamattomiinkin ratkaisuihin.
Esimerkkinä mielen moninaisista haasteista on se kuinka voi olla ihmisen mieli jakautunut kuin kahteen suuntaan. On se menevä, toimiva, tekevä ja sosiaalinen ns vauhtiveikko. Ja vastaparina vetäytyvä, alamaissa oleva, hiljainen ja mitään tekemätön. Kuin yö ja päivä samassa paketissa.
Edellä mainitut puolet näkyyn muillekin ihmisille, varsinkin jos he osaavat katsoa oikein ja tulkita ihmistä. Mutta se mitä kaksi eri mielen suuntaa omaava ihminen käy läpi itsekseen on mitä kukaan muu ei tiedä.
Tietää kuka oikeasti on, jota ei ole ollut aikoihin. Tunnistaa menovaiheen ja alamaissa olo vaiheen, mutta ei voi niille mitään. On vaan ja koittaa kestää mukana.
Toki lääkitys, terapiat ja muut hoitomuodot auttaa kun vaan hakee ja etenkin pääsee avun piiriin. Pitkä ja haastava on prosessi joka tapauksessa.
Meistä kukaan ei tiedä mitä ja millaisia taisteluita esim paras kaveri päänsä sisällä käy jos ei kokoaikaa niin monesti. Ei pitäisi olettaa ja yleistää ihmisen olevan välttämättä se mitä muille ulospäin näyttää.
Annetaan läheiselle hetken huomio, aika ja kysytään mitä kuuluu ja kuunnellaan vastaus. Tuntemattomien ihmistenkin kanssa voi vaihtaa sanoja, kassalla toivottaa "hyvää päivänjatkoa", kiittää jos tilaisuus on. Ei me mennä rikki jos puhutaan, päinvastoin voidaan olla hyväksi ja avuksi toiselle ja toisen mielelle.
Kenenkään ei tarvitse olla yksin.
13/06/26
Kun aika on
Aika tuo aina niin mielenkiintoinen asia, joka oikealla hetkellä kuluu liian nopeaan ja väärällä hetkellä ei meinaa kulua ollenkaan.
Moni ihminen sanoo/puhuu, että ei ole aikaa tehdä jotain tai tehdään sitten kun on aikaa. Varsinkin pienten lasten kanssa kuulee usein "ei nyt ole aikaa" lausahduksen. Vaikka toisaalta kokoajanhan on ns aikaa, koska aikahan kuluu kokoajan. Tekee jotain tai ei.
Mutta ei nyt aleta hiuksia halkoa. Usein tuntuu, että aika sotii ja taistelee meitä ihmisiä vastaan. Kuten Joskus joku vanhempi herra sanoi "Eilinen on muistoja, huominen on haaveita, tämä hetki tässä ja nyt on todellista".
Juuri nuo kaksi tekijää saattavat olla syy siihen että ei mukamas ole aikaa. Tottakai pitää hoitaa arjen velvoitteet ja ns pakolliset asiat. Mutta jokaisessa päivässä kyllä jää sitä ns luppoaikaakin. Vaikka kuinka hektistä elämää eläisi.
Täytyisi vaan ihmisen osata pysähtyä kun siihen tulee mahdollisuus ja nauttia siitä kun aikaa on, edes se hetki. Etenkin lasten kanssa eläessä ja miksei ilmankin niin jokainen hetki on tärkeä ja pieni hetkikin voi olla suuri seikkailu.
Ei ole väärin muistella menneitä tai haaveilla tulevasta, Kunhan muistaa tämän hetken. Ottaa siitä kaiken irti mitä on kullakin hetkellä elämässä. Aikaa tulee ja menee kyllä, mutta me ihmiset ei olla ikuisia täällä kukaan.
Varsinkin nyt kun on kesä "lyhyt ja vähäluminen" niin nautitaan siitä, ollaan rakkaiden ihmisten kanssa, kerrotaan läheisille mitä he merkitsevät ja Eletään.
Aika aikaansa kutakin sanos pässi kun päätä vietiin.
Hyväsydämisyys
Hyväsydämisyys nykypäivän maailmassa on harventumaan päin oleva piirre ihmisissä. Moni keskittyy liialti vain itseensä, omaan tekemiseen, to...
-
Kuolema, tuo maanpäällisen taipaleen päättymisen "merkkipaalu". Tarkoittaa kansan kielessä eliön/ihmisen elintoimintojen päättymis...
-
Joskus nukahtaminen ja unen saaminen saattaa olla todella hankaa ja yö menee enemmän valvomiseksi, kuin nukkumiseksi (ainakin itselläni noin...
-
Koti tuo monen ihmisen turvapaikka ja rauhan tyyssija, jossa on helppo sekä hyvä olla. Kuulostaa ihanalta ajatukselta ja monelle ihan käytän...






