Näytetään tekstit, joissa on tunniste luonto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste luonto. Näytä kaikki tekstit

21/06/26

Pakopaikassa - viimein


Joskus aiemmin kirjoitin siitä, että jokaisella ihmisellä on ns Pakopaikka elämässä, jossa mieli lepää ja on oikeasti kaukana siitä kaikesta häsästä ja "kiireestä", jota elämässä on. On aikaa (edes hetki) vain itselle ja rakkaimmille jotka läsnä on jos on. 

Jokaiselle tuo hetki ja paikka elämässä koittaa. Lähtee suuntaamaan kohti pakopaikkaa tuntien sisällään kuinka helpotus valtaa kehoa ja mieltä. Tiedostaa, että kohta on siinä paikassa johon useammin kaipaisi.

Matkalla jossain kohden mieli tyhjenee täysin asioista joita pyörittää mielessään arjen keskellä 24/7. Hengitys kevenee, kun fyysisesti etääntyy arkihulinasta. Ajatukset on jo vahvasti määränpäässä, mieli on tasaisempi kuin hetkeen ja lopulta edessä aukeaa viimeiset mutkat, suorat ja nurkat joiden takana määränpää on.

Ja vihdoin edessäsi aukeaa se ihana rauhan ja seesteisyyden tyyssija. Kaikki aistit heräävät uudella tavalla eloon, tunnet olevasi yhtä pakopaikkasi kanssa. Näät rakkaat ihmiset (jos mahdollista) ja saat vaan olla.

Pakopaikka-aika voi alkaa. Tuntuu kuin olisit syntynyt uudelleen. Jokainen hengenveto on syvempi, silmät ja muut aistit ahmii sitä kaikkea mitä olet kaivannut ja jota Pakopaikka tarjoaa.

Toki teet normaaleja asioita pakopaikassa joita kotonakin ja töissä. Kaikki vaan tuntuu moninverroin ihmeellisemmältä. Kävelet ulkona jossa näet aamukosteuden haihtuvan, auringon nousevan ja jossain käki kukkuu. Otat kahvikupin käteen ja hörpyn siitä. Taivaallinen maku (vaikka olisikin ihan perus sumppi).


Oli kyseessä pidempi visiitti tai nopea pyrähdys. Tunnet kuinka voimavarastosi täyttyy, mieli lataa itseään uudelleen ja heräät arkeen uudella tarmolla. Jaksat taas hieman paremmin kantaa taakkaa joka kannettavana ja tiedät pystyväsi asioihin.

Toki paikasta lähteminen on haastavaa ja herättää tunteita moneen suuntaa. Eikä kyyneliltä voi välttyä. 

Mutta summasummaarum: jokaisella ihmisellä olisi hyvä olla "pakopaikka" , jossa voi vaan olla ja kerätä voimaa. Ei tarvitse olla suurta huvilaa porealtaineen ja muineen tai edes pientä mökkiä. Pienen pieni luontopläntti ja teltta on ihan passeli. Tai mikä vaan kullekin yksilölle on hyvä ja tuntuu oikealta.
           

 Ei anneta arjen musertaa meitä.




11/03/26

Kierrättämällä vanhasta uutta


Elämme nykypäivänä suurelta osin isosti kulutusyhteiskunnassa. Tarjontaa tuotteista sekä tavaroista on paljon yli tarpeen ja kysynnän. On "supermegajänniä" alennuskamppanjoita ja tarjous päiviä.

Ihmiset pää kolmantena jalkana (joissain tapauksessa neljäntenä) juoksevat uutuuden uutukaisten tuotteiden perässä. Rynnitään, tönitään ja tungeksitaan, että varmasti ensimmäisenä saadaan joku tuote. Puhumattakaan kauppojen ulkopuolella yöpyjistä, jotka täten varmistaa tuotteen saannin.

Ainainen uuden hamstraaminen kuluttaa lompakon saumojen lisäksi myös esim. luonnon resursseja joista tuotteet valmistetaan. Kaapit pursuaa lähes käyttämättömiä vaatteita ja uutta pitää saada. Joku kolttu, jota sitten käytetään kerran. Vaikka vain siksi, että joku esim. somevaikuttaja on tuotetta hehkuttanut.

Mutta miksi kaikki tuo?

Ei aina jaksa ymmärtää miksi uusia tavaroita pitää hamstrata vaikka alitajunnassa tietäisi että niitä ei käytä. Onhan se hienoa välillä jos on jotain uutta ja hienoa mihin on säästänyt ja joka oikeasti käyttöön tulee. Mutta rajansa kaikella, kuten mainittua myös valmistusmateriaaleilla.

Onneksi tässä kulutushärdelliyhteiskunnassa kierrättäminen on nostanut muutaman vuoden päätään. On helppoa pakata pariin kassiin vanhoja tai käyttämättömiä vaatteita sekä tavaroita ja kipata ne kierrätyspaikkaan. 

Josta sitten joku hyvään hintaan ostaa ne ja silloin vanhasta tulee uutta eikä juuri vaikka luonto kärsi niin paljon. Samalla kun kippaa omat tavarat keskukseen voi sieltä itse tehdä löytöjä. Joita itse ainakin teen toisinaan edullisesti joskus jopa ilmaiseksi.

Kierrätys kun ei mitään korkeamman tason matematiikkaa ole niin kaikki siihen pystyy, pitää vain vähän nähdä vaivaa. 

Tehdään ekoteko ja kierrätetään vanhat esimerkiksi vaatteet edes kerran. Ja annetaan mahdollisuus käytetyille tuotteille, kyllä risat karsitaan myymälöissä pois. Ja mikä olisikaan mukavampaa kuin itse tuunata tekemiään löytöjä. Jota itse teen enkä muista koska viimeksi olisin itselleni ostanut jonkun vaatteen tai tuotteen uutena.

Toisen vanha turhake on jonkun toisen uusi aarre!

12/02/26

Metsään meni


Vanhan sanonnan Mennä metsä/Meni metsään tarkoitetaan, että joku asia menee huonosti tai kertakaikkisen pieleen. Sinällään mielenkiintoinen tuo vertaus pilalle menemiseen, koska nykypäivänä ei ainakaan näin PK-seudulla isompia metsäalueita löydy. Eli toisin sanoen asiat ei mene pieleen/huonosti.

Itselleni metsä ja luonto ylipäätään on sellainen paikka johon pääsemistä ihan odottaa ja sinne halajaa takaisin uudestaan ja uudestaan. Linnun laulu korvissa, metsän tuoksu nenässä, itikoiden vieno surina (hyttyset pois luettuna toki) korvissa ja silmien edessä aukeaa vehreä ja luonnon tilassa oleva metsä kera puiden, pensaiden, oksistojen, kivien sekä maanmuotojen. Tuo on sitä mitä viimeistään näin keski-ikäisenä kaupungissa asuvana arvostaa todella korkealle.

Pienenä poikana muistan kuinka luonto ja metsä oli aina lähellä ja sinne pääsi milloin vain. Kavereiden kanssa saattoi useampi tunti ellei jopa koko päivä mennä metsässä rymytessä ja leikkiessä. Ja seuraavana päivänä sai mennä jatkamaan metsäleikkejä. Lisäksi muistissa on muutama erityinen metsäretki kera oman isän ja Vaarin. Miesten kesken mentiin halki maiden, mantujen ja peltojen Vaarin salaiselle sammakkolammelle. Ja voi että kuin pieni poika oli innoissaan luontoa tutkimassa ja siellä touhutessa.
Lisäksi kesäisin isän kanssa vietetyt useat viikot maaseudulla olivat todellista kulta-aikaa, kun jokapuolella aukesi pellot, hiekkatiet, järvimaisema ja metsät. Maaseudulla oma Pappa käytti melkein kaikki päivät ulkona touhutessa ja tehdessä pienen pojan mielestä hianoja miesten juttuja joita sai seurailla.

Noita aikoja todella kaipaa ja muistelee enemmän kuin lämmöllä näin vanhemmalla iällä ja katsellessa ikkunasta aukeavaa betoniviidakkoa. Eikä välttämättä ihan kävelymatkan päässä ole kunnon metsälämpärettä johon mennä ja jossa kulkea rauhassa luonnosta nauttien. Välillä meinaa ahdistus iskeä, mutta onneksi etäämmälle suuntautuvat metsäretket esim. lasten kanssa eväät mukana on mahtavia pieniä suuria seikkailuita. Eikä eväänä tarvitse leipää kummempaa olla.

Nykyihminen on  surullisella tavalla vieraantunut luonnosta, eikä luonnossa kulkeminen ole enää itsestäänselvyys vaan näin suurkaupungissa tuntuu ylellisyydeltä, jota harvoin saa. Edellä mainitusta syystä jokaisen tulisi tasaisin väliajoin vaan mennä metsään ja viettää siellä aikaa hyvä tovi. Ilman puhelimen ääni ja nettiä sekä muita aistiärsykehärpäkkeitä. Pitäisi vain hieman "nähdä vaivaa" ja liikkua hieman kauemmaksi, jos/kun metsä ei heti ulko-ovelta ala.


Onneksi näin pääkaupunkiseudulla kuitenkin on luonnonpuistoja ja pieniä metsäplänttejä siellätäällä sekä itselleni tuttu Nuuksion kansallispuisto, jossa muutamaan otteeseen vuodessa tulee käytyä retkillä ja tekemässä nuotiolla ruokaa oli vuodenaika mikä hyvänsä.

Kiitollinen saa olla lapsuudesta, jonka sai viettää niin että luonto oli lähellä ja siellä vietti aikaa. Ja tuosta syystä jälkipolville ja miksei muillekin koitan opettaa luonnossa liikkumisen hienouden ja sen, että välillä on hyvä vaan mennä metsään.


08/02/26

Otoksia ympäriltä

Kuten aiemmin kirjoitin aiheesta Kiire, niin monella se tuppaa olemaan vallitseva mielentila ja toimintamalli.
Ei kuitenkaan saisi unohtaa pysähtyä arjessa. Ihan vaikka vaan seistä aloillaan ja katsella ympärilleen. Oli sitten missä hyvänsä päin Suomea.
Itse noita seisahduksia arjessa ja ulkoillessa harrastan usein. Ihan omasta aloitteesta tai lasten kanssa touhutessa. Jokainen pysähdys, kuvakulma, varjo ja heijastus luonnossa ympärillä on erilainen.
Noita arjen seisahdushetkiä koitan mahdollisuuksien mukaan tallentaa puhelimella jakaakseni niitä esim. täällä ja palatakseni uudelleen hetkeen ja tunnelmaan jossa kuvan otin. 

Nauttikaamme siis arjen ja miksei toki juhlankin jokaisesta hetkestä sekä asioista ympärillä. Unohtamatta tietenkään aiemmin kirjoittamieni neljän vuodenajan vaikutusta ympäröivään maailmaan.
Kevättä ja kesää kohti siis kovaa kyytiä :)

01/02/26

Mää vai...No ei kun SÄÄ



Kahvipöytäkeskustelujen ja small talkin suosituin aihe eli Suomena vallitseva sää ja sen kehitys. Ja toki jos ei muuta puhumista keksi niin onhan sää aina turvallinen aihe, josta varmasti osaa jokainen jotain sano joko puolesta tai vastaan.

Nykyään sää ja sen muutokset ovat varsin erikoisia ja huomattavia verrattuna siihen aikaan kun itse oli nuori. Jolloin talvet olivat tasaisen lumisia sekä ymmärrettävän kylmiä ja kesät pitkän aikavälin muodossa tasaisen lämpöisiä. Nyttemmin sekä kesä, että talvi ovat pätkittäisiä ja varsin merkillisiä. 


Kesä saattaa pitkän matkaa joko kesäkuun lopulle tai heinäkuuhun asti olla viileä ja sateinen tai päinvastoin. Sitten alkaa huimat +30 asteen helteet, jolloin joka paikassa on kuuma vaikka kuinka hakeutuisi varjoon. Vastineeksi kuumuudelle on pitkät rankkasateen ajanjaksot, jolloin joka paikka tulvii ja vedenpinnat joissa sekä järvissä nousee yli äyräiden. 

Talvet puolestaan alkavat säiden puolesta nykyään pääsääntöisesti vasta joulukuun lopulla tai tammikuussa. Yleensä siihen malliin, että kerralla tulee se metri lunta ja koko Suomi on sekaisin eikä kukaan osaa liikkua (autolla tai ilman) ja lumiauroja ei koskaan ole tarpeeksi. Sitten tulevat kovat pakkaset, jotka yhtälailla saavat ihmiset sekaisin. Tai sitten vastaavasti lunta tulee alkutalvesta koko talven edestä. Ainakin näin eteläsuomessa asuessa lumeton jouluaatto ja vuodenvaihde eivät todellakaan ole mikään poikkeus.

Syksy ja kevät ainakin jotenkin ovat vielä paikoillaan ja kesän jälkeen mukava huomata kuinka illat pitenee ja pimeä tulee aikaisemmin. Luonto muuttaa värimaailmaa ollen joka päivä hieman erilainen. Ja keväällä valoisuuden määrä lisääntyy saaden illat pitenemään ja aurinko laskee helposti huomattavalla tavalla joka päivä myöhemmin ja myöhemmin. 

Oli sää millainen hyvänsä niin aina ihmisillä löytyy verukkeita ja syitä olla liikkumatta ulkona. On joko liian kuuma tai sataa liikaa ja on pimeä tai on kylmä ja tulee lunta. Mutta hei me asutaan Suomessa, jossa onneksi vielä ainakin on neljä selkeää vuodenaikaa. Ollen jokainen omalla jopa maagisella tavalla erilainen.


Ulos lähteminen ja luonnossa kulkeminen on aina hyvä vaihtoehto ihan säästä riippumatta. Jokainen  ihminen kun osaa joko itse tai avustettuna katsoa ikkunasta ulos, tarkastaa lämpötilan ja pukeutua sen mukaisesti. Ja ainakin itselle luonnossa kulkeminen erinäisissä sääoloissa antaa todella paljon hyvää oloa sekä mieltä, näkee luonnon monimuotoisuuden ja pääsee tutkimaan luontoa seuraten sen muutoksia joko yksin tai lasten kanssa.

Aina kun sää/vuodenajat muuttuu oppii luonnosta jotain uutta ja jokainen ulkoilukerta voi olla suuri seikkailu pienine sävyeroineen joita sääolot saavat aikaan.

Lähtekää siis ulos luontoon, tutkikaa, ihmetelkää ja pysähtykää siihen mitä ympärillä on. Luonto vuodenajanvaihteluineen sekä sääoloineen on todellinen rikkaus meille.

28/01/26

Pakopaikka

Tähän nykyiseen maailman aikaan kaikilla (kuten aiemmassa tekstissä mainitsin) on kauhea kiire sekä hoppu joka paikkaan ja arki kaupungeissa ja miksi ei niiden ulkopuolellakin on hektistä. Joka puolella pauhaa musiikki, autot tööttäilee, on parfyymien tuoksua ja muuta. Aistiärsykkeitä vaikka muille jakaa siis.

Edellä mainituista syistä moni ihminen stressaantuu, osa paljonkin ihan tavallisesta arjesta selviämisessä. Tuohon vapaa-ajan arkeen kun lisää vielä työn tuoman paineen ja kuormituksen niin paketti on valmis. Seurauksena monella loppuun palaminen eli Burnout(ei siis se konsolipeli). Nuo syyt sekä stressi ja loppuun palaminen ajaa ihmisen haaveilemaan irtiotosta arjesta ja hermojen lepuutuksesta kera kunnon kovalevyjen nollaamisen. Enkä nyt tarkoita alkoholilla tapahtuvaa nollausta, joka varmasti monen aikatauluissa tasaisin välein on. 

Tuon hermojen lepuutuksen ja irtioton paikka sekä tyyssija on monelle ihmiselle joku tietty. Tuollaisessa paikassa ei arkihuolet paina ja saa olla kuin ellun kanat. Paikkaan ja sen valikoitumiseen saattaa vaikuttaa ympäristö sekä puitteet jotka ympärillä on (sellaiset, jotka ei painetta tai stressiä lisää) tai sitten muistot lapsuudesta ja nuoruudesta.

Lisäksi tuollaisessa rauhan tyyssijassa voi päästää sen sisäisen lapsen irti ja valloilleen. Hölmöillä ja hassutella. Heinän korsi suuhun ja nurmikolle/riippukeinuun makoilemaan. Kuitenkaan tuollaiseen paikkaan ei ole aina tai usein mahdollista päästä johtuen työstä ja muista velvoitteista joita on. Siksipä loma-ajat ja pitkät viikonloput jolloin edes hetkeksi "pakopaikkaan" pääsee nousevat arvoon arvaamattomaan ja ovat korvaamattomia.

Omalla kohdallani kuten varmasti monella muullakin tuollainen "pakopaikka" on mökki, jonka ympärillä on metsää, peltoja, vesistö ja yläpuolella avautuu taivas ilman betoniviidakon varjoja. Aiemmin luulin, että tuollainen paikka olisi yksi ja ainoa, mutta käsitykseni oli väärä. Lapsuudessani vietin elämäni parhaat kesät isän kanssa mökillä kalastellen ja pitkään tuo paikka oli se ultimaattinen rauhan tyyssija.

Vanhemmalla iällä ja etäisyyksistä (ehkä saamattomuudesta) johtuen lapsuuden kesien "pakopaikkaan" en ole päässyt/mennyt. Mutta tilalle on tullut toinen vastaavan lainen paikka. Mökki sekin suht samanlaisilla valmiuksilla kun alkuperäinen paikka. Omien läheisten ja rakkaiden seurassa.
 

Tuollaiseen paikkaan ei ketä tahansa viedä. Tunnearvoa on paikalla enemmän kuin keskuspankissa katetta ja siellä elää ns. omassa kuplassa. Ja aina kun "pakopaikkaan" ei pääse niin kaipaa sinne hyvin usein. 

Ottakaa aika kun mahdollista ja menkää/olkaa omassa "pakopaikassanne". Pienikin hetki on parempi kuin ei hetkeä olleenkaan. Ja ottakaan kuplaanne ne ihmiset jotka teille eniten merkitsee. Kesää odotellen läpi talven "pakopaikkaan" pääsyä odotellen.


Ehkä joskus "aikuisena" omistan mökin johon mennä ja jossa olla, mutta siihen on vielä aikaa. Koska keski-ikähän on uusi teini-ikä...vai miten se oli.

18/11/25

Eka on aina se ensimmäinen




Pienistä puroista kasvaa jotain suurta

Useamman vuoden pähkäilyn ja miettimisen jälkeen rohkenee kokeilemaan tätä Blogin kirjoittamista. Ja kun on selättänyt sen "ei ole aikaa blogiin, mörön" niin ei muuta kun Let´s Go. Ei sillä, että kuluneet vuodet olisi jotenkin parantaneet ulosantia tai priimaa tulisi ja aikahan ei ikinä ole ollut ongelma, tai noh on, itse keksitty/kehitetty sellainen. 

Vuosien mittaan ideoita ja ajatuksia blogiin tullut, ollut ja mennyt vaikka kuinka paljon mistä kirjoittaa, mutta "paperille" asti mikään niistä ei ole päätynyt. Jos nyt sitten koittaisi raapia kasaan paloja ja kappaleita omasta arjesta ja tekemisistä ryyditettynä erinäisillä mielessä olevilla asioilla joita sitten tänne suoltaa kera kuvien, jotka inspiroivat tai muuten vaan ovat oman silmän mieleen.



Tekemällä oppii, sanontakin sanoo. Joten mieli avoimena kohti uutta seikkailua tämän blogin kanssa.


Hyväsydämisyys

Hyväsydämisyys nykypäivän maailmassa on harventumaan päin oleva piirre ihmisissä. Moni keskittyy liialti vain itseensä, omaan tekemiseen, to...